Vroeger gaf ik regelmatig de best bedoelde opmerkingen. In mijn ogen ‘feedback’.
Echter, aan de heftige hoorbare reacties van de anderen op mijn communicatie, bleken deze voor hen binnen te komen als ‘kritiek’.
En feedback geven is voor een ‘Asperger’ met het hart op tong, die eerlijkheid enorm belangrijk vindt, een uitdaging van formaat.
Echter, hij was nieuwsgierig naar hoe je dat anders kon aanpakken.
Ben jij ook nieuwsgierig?
Het was een avontuur met vallen en opstaan!
En vooraleer je te vertellen wat voor hem echt werkt, eerst wat niet werkt!
Vele jaren geleden tijdens een training kwam hij de sandwich techniek tegen. Bij deze techniek vertel je eerst iets positiefs, daarna het slechte nieuws en eindig je met iets positiefs.
Zo meteen geef ik twee voorbeelden. Lees ze aandachtig en voel het verschil.
-
Eerste voorbeeld, met gebruik van het woordje ‘maar’: ‘Schat, ik waardeer je tijd achter het fornuis, maar koken kan je niet, echter ik eet alles wat je klaarmaakt op met liefde’.
-
Tweede voorbeeld, met gebruik van het woordje ‘en’: ‘Schat, ik waardeer je tijd achter het fornuis, en koken kan je niet, echter ik eet alles wat je klaarmaakt op met liefde’.
Voel het verschil!
Het bestaan van het verschil tussen ‘maar’ en ‘en’, dat hebben wij pas veel later ontdekt!
Het woord ‘maar‘ wist de eerste positieve boodschap uit zie je, waardoor onmiddellijk het slechte nieuws binnenkomt, wat bij 2/3 van de mensen niet zo goed ‘landt’. Ik behoor bij die 1/3 anderen, die niet van omwegen houden, die onmiddellijk het slechte nieuws willen horen, waardoor het gebruik van ‘maar’ ongewenst het gewenste effect heeft. Ingewikkeld?
Voor mij wel, een techniek dient voor mij eenduidig te zijn, anders kan mijn brein niet mee.
En voor jou?
Ondertussen ben ik mijn zakenpartner tegengekomen!
We gaan samen onze eerste communicatie workshop geven. Wanneer ze haar deel van het werk uitgewerkt heeft, lees ik dit na. Ik gebruik wat ik ken, en zeg tegen haar: ‘Ik zie dat je dit met de nodige zorg gemaakt hebt, maar daar ontbreekt een punt, en daar een komma, en daar een komma-punt, en daar …’.
en nog voordat ik de kans krijg om af te sluiten met iets heel positiefs, namelijk: ‘en al de rest is helemaal oké’,
zit ze al helemaal opgedraaid op haar paard, en krijg ik me daar een uitbarsting te horen zeg…
Herkenbaar?
Inmiddels weet ik dat je bij haar eerst alles, maar dan ook alles wat goed is dient te zeggen wanneer je deze techniek gebruikt.
Ik laat de sandwich techniek voor wat deze is.
Ik dacht: ‘Ik wil iets anders’.
En jij?
NLP als hulpmiddel in jouw communicatie!
Deze week nog, vroeg mijn partner om ons boek: ‘NLP als hulpmiddel in jouw communicatie’ kritisch na te lezen.
En deze keer gaf ik haar deze feedback vanuit maximale overeenstemming. In plaats van mijn opmerkingen botweg te zeggen, verpakte ik deze geheel in haar schrijfstijl.
Mijn opmerkingen waren geen kritische opmerkingen meer, ze werden verruimende informatie, die haar vertrouwd en aanvullend in de oren klonken.
Ze heeft al mijn opmerkingen laten binnenkomen, als opmerking, als feedback, waarna ze deze met haar kritisch oog heeft bekeken, en daarna bedankte ze me om de puntjes op de i te zetten, om haar hierop te wijzen.
Wat ik vroeger en nu als aandachtspunten gaf is hetzelfde gebleven, echter mijn wijze waarop ik dit nu doe staat geheel in het teken van, in overeenstemming met en op maat van de ontvanger.
Dit is weeral één van de toepassingen waartoe de methodologie NLP in mijn leven enorm bijdraagt.
De mogelijkheden ervan zijn tot op vandaag voor mij onbegrensd!
Laat ons weten hoe we jou hierbij kunnen helpen!