Ik ben anders begaafd?
Ik was 23 jaar toen de personeelsdienst van de K.U.L. aan mij na een sollicitatiegesprek, de vraag stelde: ‘Weet jij dat je een asymmetrisch IQ hebt?’
Ik dacht bij mezelf: ‘Nog nooit van gehoord!’
En jij?
Blijkbaar was dit af te lezen van mijn gelaat!
Ja, want uit het niets zegden ze: ‘Wanneer er een wezenlijk verschil is tussen jouw verbale en jouw niet-verbale IQ-score van 15 punten of meer, spreken we van een asymmetrisch IQ’.
En ik dacht: ‘Welke van de twee is groter?’
En daarop vroeg ik: ‘Welke van de twee is groter?’
Het antwoord hierop was: ‘Jouw non-verbale IQ is aanzienlijk groter dan je verbale IQ’.
En ik dacht: ‘Is een aanzienlijk verschil, een wezenlijk verschil?‘
Nog voordat ik de vraag kon stellen zegden ze: ‘En bij jou is het verschil tussen je non-verbale en verbale IQ circa 60 punten.’
En ik dacht: ‘Dit verklaart nu toch wel heel veel!‘
Ik meende nu te weten waarom ik me veelal niet begrepen voelde, en me zo moeilijk kon uitdrukken.
Ja. Ik dacht veel sneller, dan ik spreken kon, ook al sprak ik soms wel enorm snel volgens de anderen, zie je.
Het begin van mijn relatie met Marleen, mijn huidige zaken- en levenspartner, kende in bepaalde periodes meer downs dan ups. Wij hadden zo onze persoonlijke communicatieproblemen. Zij vond dat ik haar onvoldoende aanvoelde, of dat ik haar onvoldoende aankeek wanneer we tegen elkaar spraken, of dat ze onvoldoende mijn aandacht kreeg…’
Wij zien elkaar enorm graag. Echter, dit voelde soms aan als een onoverkomelijk struikelblok!
Op haar vraag, liet ik me mentaal grondig testen. En de uitslag is wat zij vermoedde vanuit haar jarenlange ervaring als coach en mentor. Sinds die dag draag ik een label: ‘Syndroom van Asperger’, afgekort tot ‘Asperger’, een vorm van autisme. En deze uitslag bevestigde mijn asymmetrisch IQ, waarover ik eerder vertelde.
Wij houden niet van labels!
En Dr. Richard Bandler, de grondlegger van NLP, ook niet!
En jij?
Dr. Richard Bandler antwoordde Marleen eens: ‘Mensen met autisme of een ander label, hebben andere vaardigheden eigen te maken, en zij benodigen hierbij soms een andere aanpak om te leren, om dingen te doen… omdat zij nu eenmaal anders begaafd zijn.‘
En welke begaafdheid of label, doet er nu even niet toe. En er is meer…
Wij hebben andere speciale vaardigheden dan de anderen. Wij kunnen tot enorm uitblinken in wat onze interesse krijgt, en tegelijkertijd vrij onbeholpen zijn op andere gebieden. Het contact met mensen die we toelaten is ons leven gaat enorm goed, we zijn er een open boek voor, en het contact met alle anderen verloopt vrij stroef, vrij moeizaam, vrij … waardoor er gemakkelijk misverstanden ontstaan en we ons afsluiten.
Het kan ons ontbreken aan sociale vaardigheden en aan een vlotte interactie met anderen, waardoor onze sociale omgang met anderen moeizamer verloopt. We kunnen ons moeilijker inleven in anderen. We vermijden veelal oogcontact. We misinterpreteren sociale regels en gebruiken. We sluiten ons soms af voor de buitenwereld.
We nemen spreekwoorden en gezegden letterlijk of begrijpen ze verkeerd. We interpreteren gelaatsuitdrukkingen anders dan anderen waardoor we voor hen niet passend reageren. We beperken een gesprek soms tot een of twee onderwerpen. We blijven soms hetzelfde herhalen.
Is hiervan iets herkenbaar?
Met andere woorden: wij hebben een andere handleiding voor ons brein!
En dit is geheel normaal, want wij zijn allemaal uniek. Wij hebben allemaal onze eigen manier om te leren, om dingen te doen.
En jij?
Tijdens al onze communicatie opleidingen, met NLP onder de motorkap, leren we onze deelnemers, hoe ieder zijn eigen unieke handleiding kan ontdekken.
Het ontbreekt iedereen aan bepaalde vaardigheden. Of sommige vaardigheden die voor jou als vanzelfsprekend zijn, zijn voor anderen ontbrekend of ongebruikt, of ongetraind…
En het omgekeerde is ook waar.
Nu vraag ik me af: Welke vaardigheden ik vanzelfsprekend vindt?
En welke van jouw vaardigheden waarmee jij worstelt, vinden anderen vanzelfsprekend?
Het maakt niet uit! We hebben enkel andere leerpunten!
Eens we dit van elkaar weten, kunnen we ons hierop afstemmen, kunnen we van elkaar leren, kunnen we harmonischer met elkaar omgaan, kunnen we (h)echtere vriendschappen uitbouwen, over het anders begaafd zijn heen. Het maakt ons leven opwindender om leven. Het brengt meer plezier en meer sociale erkenning. Hierdoor worden wij elke dag gelukkiger en gelukkiger.
En daar doen wij het voor.
Aan welke vaardigheden waarmee ik worstel, wil ik werken?
Laat ons weten hoe we jou hierbij kunnen helpen!