De betekenis van armoede binnen de persoonlijke groei

De betekenis van armoede binnen de persoonlijke groei

Armoede wil onder andere zeggen dat er niet voorzien kan worden in de primaire levensbehoeftes.

Voordat NLP deel uitmaakte van mijn wijze van leven, was het geloof in mezelf en het gevoel verbonden aan ‘mij verstaanbaar te kunnen uitdrukken’, een primaire niet ingevulde levensbehoefte bij mij. En dit woog enorm zwaar op mijn leven.

Net zoals bij armoede het geval is, verkeerde ik in een staat waarin ik over te weinig hulpbronnen beschikte, om in mijn minimale behoeftes te kunnen voorzien.

Voor mij waren dit de fundamenten waarop de (basis)vaardigheden om mij verstaanbaar te kunnen uitdrukken, als onderdeel tot communiceren met anderen, steunden.

Na vele pogingen om uit mijn armoede te komen, stelden ze bij mij vast wat de onderliggende reden was. Ik had destijds wel erg veel kenmerken van een ‘Asperger’, zie je. En een ‘Asperger’ ontbreekt het veelal aan de basisvaardigheden tot communiceren. En zolang het je deze ontbreekt, heeft eigenlijk geen enkele communicatietraining echt zin.

Vanaf dat moment zijn we aangevangen te werken aan mijn funderingen. Eens de fundamenten er waren, zij we aangevangen met de communicatietrainingen.

En geloof me, wanneer je over deze fundamenten beschikt is het volgen van een communicatietraining tot zoveel eenvoudiger ten opzichte van wanneer men ervan uitgaat dat je over deze fundamenten beschikt, omdat men dit evident vindt om te hebben. Echt waar.

Wanneer het om andermans armoede gaat, dan maken meer welgestelde mensen wellicht dezelfde fout aangaande de minder welgestelde mensen, omdat ze de armoede aan vaardigheden, en kennis waarmee deze mensen leven, niet zien, want ze gaan er vanuit dat ook zij hierover beschikken.

De vraag is, wil jij wie anders is, meenemen naar jouw level, door de basisvaardigheden, de basiskennis aanwezig in jouw leven, over te brengen bij deze anderen, in plaats van te veronderstellen en het evident te vinden dat ze dit kunnen?

Want ik vraag me af, in welke mate het nalaten om dit te doen, wel of niet een teken van je eigen armoede is?

Alex Peeters


Aanleren van basisvaardigheden in communicatie bij mensen met autisme

Heel wat mensen met autisme volgen trainingen in sociale vaardigheden, in communicatievaardigheden. Regelmatig zijn deze mensen ontgoocheld, omdat deze trainingen niet het beloofde resultaat hebben.

Hoe komt dit?

Als je mensen iets aanleert, is het belangrijk om weten hoe deze personen leren. Mensen met autisme leren op een heel eigen manier.

Mijn man wou vroeger op school enkel een vak leren, als hij begreep waar hij dit vak kon toepassen. Anders zag hij er het nut niet van in. Hij kon zich voor bepaalde vakken geen situaties, geen contexten voor de geest halen waarin hij de leerstof ervan zou kunnen gebruiken. Dus begon hij er niet aan, want het was tijdverlies in zijn ogen.

Als we het hebben over communicatievaardigheden, dan is het voor mensen met autisme heel belangrijk welke ingangspoorten we gebruiken om hen deze vaardigheden aan te leren.

Mensen met autisme hebben het moeilijk om vaardigheden te transporteren naar verschillende contexten. Als ik een vaardigheid leer, zal deze vaardigheid oppoppen op momenten dat ik ze nodig heb. Bij mensen met autisme is dat niet zo. Ze kunnen hun database niet gemakkelijk raadplegen. Ze komen op een receptie en er gaat niet automatisch een lichtje flikkeren in hun hoofd waarbij de vaardigheid ‘gesprek aanknopen’ beschikbaar is. Want ze hebben deze vaardigheid bijvoorbeeld enkel geoefend in de veilige omgeving van een training in communicatie. Die vaardigheid zit in hun hoofd opgeslagen binnen het compartiment ‘trainingen’ bijvoorbeeld.

Als je mensen met autisme communicatievaardigheden wilt aanleren, dan dien je te vertrekken vanuit verschillende contexten. Je creëert situaties als het ware, zoveel mogelijk. En binnen elke situatie leer je hen hoe ze de vaardigheid ‘gesprek aanknopen’ kunnen gaan toepassen. Want dat is telkens een beetje anders. Het gesprek dat je aanknoopt aan de bushalte zal anders zijn dan op een receptie, of op je werk, of …

Loods hen doorheen al deze contexten en oefen met hen dezelfde vaardigheid in deze verschillende situaties. Dan vergroot je de beschikbare informatie in hun hoofd.

Uiteraard zullen er dan nog situaties zijn die niet voorzien zijn. Doch, dan kan er telkens weer worden bijgestuurd. Op den duur is de database voldoende gevuld, om zichzelf sociaal en relationeel goed te kunnen redden in hun dagelijks leven.

Nog veel teveel mensen met autisme worden in dat opzicht aan hun lot overgelaten. Wij leren hen zaken aan vanuit ons eigen leermodel en vergeten dat zij een andere manier van leren hebben.

Daar willen wij in de GROEI ACADEMIE iets aan doen. We helpen jou heel graag vooruit in jouw communicatievaardigheden, om het even op welke manier jij leert.

Marleen Devisch

Boek: Anders omgaan met ‘anders’

7 sleutels om jouw relatie met mensen die 'anders' zijn te verbeteren!

BOEK KOPEN »

todo